Word-formation Strategies of Native and Non-native (French) Speakers of English: a Cognitive Onomasiological Approach to the Study of Formal Economy and Semantic Transparency in Word-formation

Автор(и)

  • Lýdia Borková

DOI:

https://doi.org/10.24144/2617-3921.2018.16.%25p

Анотація

Анотація.У статті визначено словотвірні стратегії, характерні для носіїв мови та тих, хто не є її носіями з ономасіологічної точки зору. Стратегії розглянуто в ракурсі когнітивної ономасіологічної теорії словотвору за допомогою так званих онмасіологічних типів, які служать інструментом для класифікації номінацій відповідно до різних ступенів неясності значення та економії вираження. Продемонстровано, що ті, хто є неносіями мови, виявляють тенденцію до неясності значення більше, ніж до економії вираження.

Ключові слова: словотвірні стратегії, носії та неносії мови, когнітивні ономасіологічна теорія, неясність значення, економія вираження.

Abstract.The paper examines preferred word-formation strategies of native and non-native speakers of English from an onomasiological perspective. The strategies are examined within a Cognitive Onomasiological Theory of Word-formation, by means of the so-called Onomasiological Types that serve as tools for classifying the created naming units according to different degrees of transparency of meaning and economy of expression. What was expected is demonstrated in the measurable stronger preferences of the non-native speakers towards transparency of meaning rather than towards economy of expression.

Keywords: word-formation strategies, native and non-native speakers, Cogniitive Onomasiological Theory, onomasiological types, transparency of meaning, economy of expression.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-10